Επί Οθωμανοκρατιας τα ανώτατα αξιώματα καταλάμβαναν οι απόφοιτοι του Enderûn
Το χαρέμι με τ' αγόρια του Σουλεϊμάν,
Σουλεϊμάν και Οθωμανική Διοίκηση:
Αρσενοκοίτες, κίναιδοι και παιδόφιλοι
διοικούσαν επί αιώνες την Οθωμανική Αυτοκρατορία,
με το… «Οθωμανικό Δίκαιο».
Τα ανώτατα αξιώματα καταλάμβαναν οι απόφοιτοι του Enderûn,
(το δεύτερο Χαρέμι τού Σουλτάνου) με… αγόρια και άντρες!
Ένα κράτος gay pride η Τουρκία, διαχρονικά.
Ωστόσο, σιγή Ιχθύος στο σήριαλ του Μεγαλοπρεπούς Αρσενοκοίτη
για το «Αρσενικό Χαρέμι» Enderûn.
Όσο πιό «στενή» η σχέση κάποιου με το Σουλτάνο,
τόσο «Υψηλότερο» το αξίωμα μετά την «αποφοίτησή» του…
Με τη βοήθεια του αείμνηστου Νεοκλή Σαρρή,
Νομικού, Πολιτικού Επιστήμονα, συγγραφέα και Τουρκολόγου,
με τέλεια γνώση της Τουρκικής και των τουρκικών πραγμάτων,
πάμε ένα μικρό ταξίδι στην Οθωμανική πραγματικότητα,
στο πραγματικό περιβάλλον των Σουλτάνων και της Διοίκησης.
Αυτό που μας κρύβουν επιμελώς, παρουσιάζοντας αντ’ αυτής
μία ρομαντική ερωτική ιστορία του Σουλεϊμάν,
σε ένα εξωραισμένο και εξιδανικευμένο περιβάλλον….
Στο Βιβλίο του Νεοκλή Σαρρή «Οσμανική Πραγματικότητα,
Εκδόσεις Αρσενίδη, 1990, Τόμος Α’ (Το Δεσποτικό Κράτος)
διαβάζουμε (σελ. 383):
«Το Δεύτερο τμήμα του χώρου των ανακτόρων του Τοπ-Καπί,
μετά το Χαρέμι, που αφορά κατά βάση τον πατισάχ (Σουλτάνο),
είναι το Enderϋn.
Η λέξη, αντιστοιχεί προς την Ελληνική «ενδότερα».
Εννοιολογικά σημαίνει ακριβώς ό,τι και το Χαρέμι.
Ουσιαστικά πρόκειται για χώρο απαγορευμένο στους υπόλοιπους,
όπου αντί για γυναίκες υπάρχουν άντρες.
Με άλλα λόγια, είναι το χαρέμι των αγοριών του Σουλτάνου.»
«Όπως είδαμε πιο πάνω, τα ανθρώπινα κτήματα των Σουλτάνων
και γενικότερα των αξιωματούχων του κράτους,
δεν ήταν μονάχα παλλακίδες, αλλά και άνδρες.
Οι αρσενικοί γκουλεμά (gulema),
χρησιμοποιούνταν ως υπηρέτες και ερωτικά αντικείμενα.
Με αυτό περισσότερο από την φιλο-ομοφυλική ιδιότητα
της Οσμανικής (Οθωμανικής) πραγματικότητας,
θέλουμε να τονίσουμε τον αμφίφυλο χαρακτήρα της.»
«Υπάρχει μία εκπληκτική παραλληλία
μεταξύ της οργάνωσης του Εντερούν και εκείνης του Χαρεμιού.
Υπάρχει ακριβής αναλογία μεταξύ των αξιωματούχων
και υπηρετών του Σουλτάνου σε αμφότερους τους χώρους,
πχ δύο κουρείς: μία κομμώτρια στο Χαρέμι
και ένα αγόρι κουρέας στο Εντερούν.
Παρομοίως ο Σουλτάνος έχει δύο λουτρά (Hamam).
To ένα από αυτά βρίσκεται στο Χαρέμι
και είναι εκείνο που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης του Τοπ – Καπί.
Το δεύτερο χαμάμ, που έχει κατεδαφιστεί, βρισκόταν στο Εντερούν.
Στο πρώτο τον έλουζαν κορίτσια, στο δεύτερο αγόρια!
Επιπροσθέτως το Χαρέμι φύλαγαν νέγροι ευνούχοι,
ενώ το Εντερούν λευκοί ευνούχοι.»
Συνεχίζει ο Ν. Σαρρής, στη σελ 384:
«Ο Σουλτάνος διαμοίραζε τη ζωή του
ανάμεσα στα δύο τμήματα των ανακτόρων.
Στο Χαρέμι περιστοιχιζόταν από γυναίκες,
στο Εντερούν από τους «γκουλεμά»…..
που σε πιστή μετάφραση γίνονται «ίτς ογλάνια»
(iη = εσωτερικό, olan = αγόρι) εξ ού και «τσογλάνι»,
ο αριθμός των οποίων ξεπερνούσε τους χίλιους.
Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, το στενό περιβάλλον του Σουλτάνου
σχεδόν καθ’ ολοκληρίαν αποτελείτο
από προσφάτως (και βίαια) εξισλαμισμένα άτομα.
Γιατί όπως οι τζαριγέ (παλλακίδες),
ήταν προϊόντα αρπαγής και αιχμαλωσίας,
έτσι και οι αρσενικοί γκουλεμά
προέρχονταν από ντεβσιρμέ (παιδομάζωμα).
«…ήταν ανθρωπίνως αδύνατον ο Σουλτάνος να ανταποκριθεί
στην ερωτική προσφορά ….
Οι αυξημένες ερωτικές του ανάγκες αντιμετωπίζονταν φαρμακευτικά….
ο αρχι-φαρμακοποιός των ανακτόρων παρασκεύαζε
ειδικό τονωτικό παρασκεύασμα, το macun (ματζούνι).
Να σημειωθεί ότι λόγω της παρατεταμένης αγαμίας
και του εγκλεισμού στα χαρέμια,
οι τρόφιμοι συχνά δημιουργούσαν ομοφυλοφιλικές σχέσεις
μεταξύ τους ή και με τους ευνούχους.
Το φαινόμενο αυτό περιγράφει ο Ν. Σαρρής στις σελίδες 380-382.
«Οι Σουλτάνοι επέλεγαν τις συντρόφισσές τους από τις παλλακίδες
που τους δώριζαν πολλές φορές οι γονείς τους.
Για παράδειγμα, ο Μπαγιαζήντ Β’ το 182
μεταξύ διαφόρων δώρων που προσέφερε στο γιό του Σεχνισάχ
ήταν και 5 αγόρια, 5 παλλακίδες και 4 γεράκια για τα κυνήγια.
Στον άλλο του γιό Αχμεντ έστειλε 10 αγόρια και 10 παλλακίδες…
οι ερωτικές σχέσεις των Σουλτάνων διαμοιράζονταν
ανάμεσα σε αγόρια και κορίτσια». (Σελ. 377)
Συνεχίζει ο Ν.Σαρρής στη σελ. 384:
«Το Εντερούν ήταν παράλληλα μία σχολή πολιτικής και διοίκησης.
Την εισαγωγή στο Εντερούν ακολουθούσε
μία διαδικασία επιλογής από ευάριθμους εφήβους που κρίνονταν
ανάλογα με τα σωματικά και τα πνευματικά τους προσόντα.
Γι αυτό λειτουργούσαν και άλλα ανάκτορα
με τροφίμους Ίτς Ογλάν («εσώκλειστα αγόρια»)…..
Ο σουλτάνος κάθε 2 ή 3 χρόνια επισκέπτονταν το Γαλατά Σαράι,
και επέλεγε 12 ιτς ογλάν που μεταφέρονταν στα ανάκτορα….
Το εγκύκλιο πρόγραμμα σπουδών περιείχε ποικίλες γνώσεις,
όπως μουσική, θρησκευτικά, καλλιγραφία, ιππασία, ξυλογύπτική.
Στο Εντερούν καταβαλλόταν προσπάθεια
για τέλεια εκμάθηση του πρωτοκόλλου και της εθιμοτυπίας.
Ειδικότερα το ίδρυμα αυτό αποτέλεσε κοιτίδα της καλλιέργειας
των Οσμανών ιθυνόντων.
Με την είσοδό τους στο Εντερούν,
καθένας αποκτούσε τον παιδαγωγό του,
προερχόμενο από τους πρεσβύτερους.
Έτσι άρχιζε η εκπαίδευση που στηριζόταν κι αυτή,
όπως και των παλλακίδων στο χαρέμι,
σε μία συντεχνιακή σχέση δασκάλου-μαθητευόμενου.
Όποιος επιτύγχανε στο πρώτο στάδιο
και μάθαινε ανάγνωση και γραφή, θρησκευτικές κλπ. γνώσεις,
προαγόταν στην επόμενη κατηγορία.
Η τελευταία τάξη ήταν των χάς, που αποτελούσαν σαράντα Αγάδες,
που ήταν ταυτόχρονα και το στενότερο περιβάλλον του Σουλτάνου
και που καθένας είχε την δική του ακολουθία και βοηθούς.
Στην πραγματικότητα επρόκειτο για Υπηρέτες του Σουλτάνου
(με όλη τη σημασία της λέξης) που έφεραν τίτλους όπως:
Σαρίκμπαση: ο φροντιστής των σαρικιών του Σουλτάνου…
Τουφεκτσίμπαση: αρχιτυφεκιοφόρος,
φύλαγε τα όπλα κυνηγιού του Σουλτάνου….
(Είχε 30 βοηθούς, διαφόρων ειδικοτήτων)…..
Καχβετζίμπαση: αρχικαφεψός, φρόντιζε τα σερβίτσια, κλπ.
και τον Καφέ του Σουλτάνου.
(Είχε πέντε νεαρούς βοηθούς
ονομαστούς για την ομορφιά και την ευγενική τους παρουσία.)
Μπερμπέρμπασι: αρχικουρέας και ταυτόχρονα αρχιλουτροκόμος.
Κάθε φορά που κούρευαν ή ξύριζαν τον Σουλτάνο
φύλαγε σε ασημένιο συρτάρι τις τρίχες από τα γένια ή τα μαλλιά,
αφού τα έπλενε σε χρυσή λεκάνη με ανθόνερο.
Κάθε χρόνο τις τρίχες παρέδιδε στον επικεφαλής των χατζήδων.
που αναχωρούσαν για τη Μέκκα,
για να τα θάψει σε χώρο παρακείμενο του τάφου του Προφήτη!
Ρικιαμπντάρ Αγά: ακόλουθος του Σουλτάνου
στην προσευχή της Παρασκευής και στα Μπαϊράμια….
Τιρνακτσί: νυχοκόπτης….
Τσουχαντάρ Αγά: ακόλουθος, επικεφαλής αποσπάσματος….
Σιλαχτάρ Αγά: Ο πλέον σημαντικός στην Ιεραρχία του Εντερούν.
Ο αντίστοιχος τίτλος είναι «Πρωτοσπαθάριος».
Βρισκόταν συνεχώς στο πλευρό του Σουλτάνου.
Ήταν ο μεσάζων ανάμεσα στο Σουλτάνο και τον σαντρατζάμη,
δηλαδή ήταν ο σύνδεσμος των Ανακτόρων με την Κυβέρνηση.
Ακόμη δοκίμαζε το φαγητό του Σουλτάνου
και καθόριζε τα δύο χρυσά κουτάλια που έτρωγε ο Σουλτάνος.
(δεν αναφέρεται η χρήση πιρουνιών, μαχαιριών…)»
Οι Σιλαχτάρ Αγάδες αναλάμβαναν τις υψηλότερες θέσεις,
διοικητές μεγάλων επαρχιών, ή υπουργοί / βεζίρηδες.
Να σημειώσουμε το εξής: Σε μία από τις γνωστές φράσεις του
προς την εδώ Τουρκική Διοίκηση της εποχής του,
ο μεγάλος Στρατηγός Καραϊσκάκης είχε πεί την ιστορική φράση:
«Έλα, σκατότουρκε… έλα Εβραίε, απεσταλμένε από τους γύφτους
έλα ν’ ακούσεις τα κερατά σας,
γαμώ την πίστιν σας και τον Μωχαμέτη σας.
Τι θαρεύσετε κερατάδες…
Δεν εντρέπεσθε να ζητείτε από ημάς συνθήκην
με έναν κοντζιά σκατο-Σουλτάν Μαχμούτην
να τον χέσω και αυτόν και τον Βεζίρην σας
και τον Εβραίον Σιλιχτάρ Μπόδα την πουτάνα!»
Ο Στρατηγός γνώριζε καλά την Οθωμανική πραγματικότητα
και αναγνώριζε τον Εβραίο Σιλαχτάρ Μπόδα
ως απόφοιτο του Εντερούν.
Έτσι δεν τον αποκάλεσε με τον Οθωμανικό τίτλο Αγά (άρχοντας),
αλλά με την πραγματική του ιδιότητα ως απόφοιτο του Εντερούν,
δηλαδή, αρσενική πουτάνα.
Τίποτα δεν του ξέφευγε του Καραϊσκάκη……
Συνεχίζει ο Ν. Σαρρής στη σελ. 387:
«Οι αγάδες του Εντερούν εισέρχονταν σ’ αυτό
περίπου δέκα, δώδεκα ή και δεκατεσσάρων χρόνων
και παρέμεναν μέχρι τα τριάντα,
προαγόμενοι από τη μία κατηγορία στην άλλη, μετά δοκιμασίες.
Η αποφοίτησή τους από το Εντερούν,
σήμαινε την ανάληψη επίζηλων διοικητικών θέσεων εκτός Σαραγιού.
Αυτές οι θέσεις κλιμακώνονταν
ανάλογα με το αξίωμα που είχαν στο Εντερούν.
Π.χ. Ο διοικητής της Βούδας, είχε χρηματίσει αρχικουρέας-
λουτροκόμος του Σουλειμάν του Μεγαλοπρεπή.
Τα υψηλότερα αξιώματα αναλάμβαναν οι Σιλαχτάρ Αγάδες,
λόγω του στενού συνδέσμου που δημιουργούταν με το Σουλτάνο.
Εξέρχονταν ως διοικητές μεγάλων Επαρχιών όπως η Αίγυπτος,
ή αναλάμβαναν Βεζίρηδες / Υπουργοί,
ή γίνονταν αρχηγοί του Ναυτικού.»
Συνεχίζει ο Ν. Σαρρής:
«Οι παρατηρήσεις μας αυτές όχι μονάχα βεβαιώνουν
το δουλικό χαρακτήρα της οσμανικής πραγματικότητας,
αλλά και κάτι περισσότερο:
ότι και οι εξουσιάζοντες ασκούσαν την εξουσία τους
σαν υπηρέτες του συστήματος που τους ήθελε δούλους.
Αν προσέξει κανείς, οι ανώτατοι αξιωματούχοι
καταλάμβαναν υψηλές θέσεις αφού υπηρετούσαν το Σουλτάνο.
Εκείνος που συνέλλεγε τις τρίχες του, όταν κουρευόταν,
ή εκείνος που του φορούσε τα υποδήματα ή τα ενδύματα
πίστευε πως αυτή του η πράξη
αποτελούσε μία σπουδαία πολιτική επένδυση
και πως μ’αυτήν μπορούσε να ελπίζει ότι μία μέρα
θα γίνει ανώτατος διοικητής μιας περιφέρειας, ή Βεζίρης.»
Και μην ξεχνάμε και την παλιά οθωμανική παροιμία:
"Görev için bir kadın, Zevk için bir oğlan,
Ama ecstasy için bir kavun."
(=Μια γυναίκα για τις δουλειές, ένα αγόρι για την ευχαρίστηση,
αλλά ένα πεπόνι για την έκσταση.)
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΤΗΣ ΓΑΙΑΣ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΟΛΙΚΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΜΑΣ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΠΟΥ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΣ
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΕΓΚΑΘΙΔΡΥΣΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ 33 ΕΛΛΑΝΙΑ ΑΞΙΑΚΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΜΕ ΤΙΣ 12 ΑΞΙΕΣ ΤΙΣ 18 ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ 3 ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΟΛΑ ΝΑ ΞΑΝΑΜΠΟΥΝ ΣΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΤΟΥΣ ΘΕΣΗ ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΝΑ ΕΙΣΕΛΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΠΑΡΕΙ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΗ ΤΟΥ ΘΕΣΗ
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΛΥΣΗ
ΜΟΝΟ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΔΙΚΟ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ
Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ
ΓΙΑΤΙ ΟΛΟΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΑΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝ ΜΕ ΜΟΔΙΚΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΑΝΕΛΙΞΗ ΤΟΥΣ
ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΜΠΟΔΙΖΕΤΑΙ ΑΥΤΗ Η ΑΝΕΛΙΞΗ
ΑΠΟ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΧΑΖΑΡΩΝ ΜΟΓΚΟΛΩΝ ΠΟΥ ΕΛΕΓΧΕΙ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΓΙΑΤΙ ΕΜΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΔΥΝΑΣΤΕΥΟΥΝ
ΦΤΑΝΕΙ ΩΣ ΕΔΩ!
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ
ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΕΛΟΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΘΟΡΑ
ΑΥΤΗ Η ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ ΠΟΥ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΘΝΟΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΕΓΚΑΘΙΔΡΥΣΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ
https://esylemesou1.blogspot.com/2022/04/othomaniki-dioikisi-ta-anotata-axiomata-katalamvanan-oi-apofoitoi-tou-enderun.html
ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ
FACEBOOK
ΦΑΕΘΩΝ
INSTAGRAM
TWITTER
ΦΑΕΘΩΝ
=============================================
ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΕΝΩΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΦΟΡΕΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
=============================================
Δεν υπάρχουν σχόλια